Рейтинг Користувача: / 1
НайгіршеНайкраще 
 
Химич А.Ф.
Вчитель образотворчого мистецтва
Розсоховатської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів Катеринопільського район
у

Тема: Композиція в декоративному мистецтві.Створення декору круглої форми на тему: "Танок квітів".

Мета:

відродити забуте народне витинальне мистецтво;
ознайомитися  з історією виникнення  витинанки;
розвивати  практичні навички роботи в техніці витинанки;
дати поняття про оберегові символи у витинанках;
виховувати розуміння взаємозв’язку краси навколишнього світу засобами витинанки, повагу до народних традицій.

Вид уроку: комбінований.

Тип уроку: розвиток творчої діяльності.

Техніка виконання: аплікація, витинанка.

Обладнання:

Для вчителя: наочні матеріали – схеми, малюнки з обереговими символами, вишиті рушники, писанки, зразки витинанок, ілюстрації українського народного одягу, схема. Послідовність виконання витинальної композиції; музичний ряд – аудіозапис українських народних пісень.

Для учня: кольоровий папір, картон, ножиці, клей, олівець, ластик, словник для запису термінів з образотворчого мистецтва.

Хід уроку

І.   Організаційний момент

•    Привітання.
•    Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ.  Тестування учнів з темою "Образна мова".

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на вас чекає захоплююча подорож  у світ минулого, світ творчості, краси, уяви і фантазії.

Кожний з нас сприймає світ по-своєму,
Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,
Хто на землі калину п’є настояну,
А хто літаю в небі наче птах.
Ми різні всі, дороги різні маємо,
Та матінка-земля у нас одна,
Давайте ж створимо сьогодні те, що мріємо,
Щоб в кожнім серці ожила краса.

IV. Актуалізація опорних знань

Опитування.

1.    Пригадайте, що таку інтер’єр?
2.    Чим була прикрашена світлиця?
3.    Назвіть види декоративно-прикладного мистецтва.
4.    Хто зможе пригадати і охарактеризувати площинні та об'ємні твори декоративно-прикладного мистецтва?

V.   Формування нових знань, умінь, навичок.

(Бесіда)

Давайте з вами в уяві перегорнемо одну із сторінок книги життя українського нарду та дізнаємось про історію виникнення витинанки в Україні.

З давніх-давен жінки-українки любили прикрашати свої хати рушниками, мальованками, витинанками, в оселях було чисто і затишно. З тих часів до нас дійшло прислів’я: "У хаті, як у віночку, і сама сидить, як квіточка".

Одним із видів українського народного мистецтва є витинанка – декоративна прикраси житла, виконана з кольорового паперу методом вирізання (витинання) за допомогою ножиць та різців.

Архітектурні візерунки з шкіри, хутра, знайдено археологами, належіть ще до V ст. до н. е. Кочові народи виготовляли килими та кінську збрую, використовуючи вирізування зі шкіри.

Візерунками як прикраси одягу побутували в минулому на всій території України. (демонстрація ілюстрацій, фотографій українського народного одягу)

Прототипами української витинанки – паперові кустодії – це підкладка під воскову чи сургучеву печать, що навішувалась до грамот на шнурках.

Як прикраси сільських хат витинанки стали популярними в XIX ст., коли в європейських країнах навчилися виготовляти папір із целюлози. Тканина на той час була дорожчою за папір, тому з паперу витинали чудові прикраси для жител: фіранки, рушники для образів, серветки для поличок.

Залежно від призначення  витинанки були від 4-6 до 40 см: маленькі – наклеювали на вікна, рами уздовж сволока, великі – розвішували на стінах, грубі, печі, де вони утворювали орнаментальні композиції. Часто витинанки доповнювали розписом, і тоді вони перетворювалися на цілі жанрові сцени.

Не дивлячись на свою простоту, доступність витинальне мистецтво мало свої оберегові символи, як і писанкарство,  вишиванка, ткацтво.

(Демонстрація наочних матеріалів)

У кожного народного умільця свої методи, підходить до виготовлення витинанки, свій неповторний світ образів.

Давайте пригадаємо, за формою, витинанку розподіляють на виготовлену:

•    у смужці;
•    у колі;
•    квадраті.

За Федотом вирізання витинанку розподіляють:

1.    на ажурну – видається зображення й залишається фон;
2.    силуетну – видаляється фон і залишається зображення.

(Демонстрація прикладів різних видів витинанок)

Словникова робота

Витинанка – це декоративна прикраса житла, виконана з кольорового паперу, методом вирізання (витинання).
Характерні особливості витинанок – симетрія, стилізованість, багатство орнаментики.

VI. Постановка практичного завдання.

1. Розповідь

Перед тим як приступити до основного завдання нашого сьогоднішнього уроку, ми виконаємо деякі вправи, на створення симетричної та асиметричної композиції в техніці аплікації.

Вчитель супроводжує виклад демонстрацією наочних матеріалів.

2. Самостійна робота учнів

Самостійна робота учнів над створенням симетричної та асиметричної композиції.
Перед практичною роботою вчитель нагадує правила безпеки при користуванні ножицями.

3. Завдання для творчо обдарованих дітей

(робота в групі)

Створення композиції "Свято осені".

4. Створення декору круглої форми

Нарешті ми підійшли до основного завдання – створення декору круглої форми (горщика для квітів) на тему "Танок квітів".

5. Бесіда. Розповідь

А тепер скажіть мені, чи загорілися ви бажанням спробувати витинати ось каті барвисті витинанки? І чому?

(На дошці прикріплена схема "Послідовність виконання роботи")

VII. Виконання практичного завдання

Учитель виконує фронтальну роботу, чим і допомагає учням уникнути помилок.

(Під час роботи звучать українські народні пісні і легенда)

VIIІ.  Узагальнення, систематизація нових знань і умінь

Гра "незакінчені речення" або "Мікрофон"

Учитель починає речення, а діти повинні його закінчити. Можна, щоб учні передавали один одному мікрофон, відповідаючи на питання вчителя. Наприклад: "На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було …", "Витинанки використовували …", "Витинанки створювали з метою …".

ІХ.  Підсумок уроку

Учитель організовує виставку учнівських робіт, проводить обговорення з участю всього класу, кращих і невдалих робіт, виставляє оцінки, мотивуючи кожну.

Заключне слово вчителя:

Найвідомішим осередком витинального мистецтва є с. Саїнка Могилів-Подільського району на Вінничині. Тут створено музей витинанок, в якому вони наклеєні навіть на стелях. Відомими в Україні майстрами витинанок можна назвати М. Руденко,  М. Бездільного, К. Пурлаку та інших талановитих майстрів (на Черкащині М. Теліженко).

У народі збереглося багато цікавих легенд, переказів про появу витинанок в Україні.  Ось одна із них.

"Колись у давнину в одному українському селі ввечері сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село.

Дівчина довго думала: яку б це відповідь дати? Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. Як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку з собою, і як заходив в село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець пройшов, всі почали витинати таку ж красу.
Так в Україні з’явилися витинанки."

Схема послідовності виконання роботи.

1.    Визначитись із формою горщика для квітів. Чудово сприймається витинанка, якщо на ній зображено квіти різного розміру.
2.    Орнамент (витинанка) повинен проходити по найтовщій ширині горщика.
3.    Поміряти ширину горщика і визначитись із довжиною витинанки.
4.    відміряний аркуш паперу скласти вдвоє, втроє, або вчетверо по вертикалі чи по горизонталі, повернувши кольоровою стороною до середини.
5.    Простим олівцем нанести квітковий орнамент на зворотній бік смужки, не забуваючи про симетрію малюнка.
6.    Ножицями по контуру рисунка вирізати витинанку.
7.    Обережно розгорнути її на столі.
8.    Зігнути інший аркуш паперу (такий колір, яким повинен бути горшок). Олівцем від тієї частини аркуша, де ми його зігнули, нанести лінією половину горщика.
9.    Ножицями по контуру рисунка вирізати горщик.
10.    На зворотній бік витинанки нанести клей і приклеїти її до горщика.

http://konserg.ucoz.ua/load/8-1-0-20

 

Вашу публікацію на сайті може засвідчити Сертифікат

mini

Опитування

Які джерела електронних ресурсів Ви використовуєте найчастіше?